Alla inlägg den 19 april 2009

Av Mary - 19 april 2009 21:26

Den här helgen har jag varit jätteduktig, jag har städat, fixat och donat här hemma, storhandlat mat, lagat mat, bakat bröd, lagat mer mat och sen har jag ju diskat om och om igen. Det ÄR inte särskilt roligt att laga mat, men jag hade verkligen bestämt mig för att försöka vara lite ekonomisk och inte köpa frukost, lunch och middag ute. Det är ju helt tokigt att göra det ju! Så den här helgen har jag verkligen gjort allt för att vara duktig, men så trött jag är på att diska och då har jag ändå diskmaskin. En liten en visserligen och jag kan lova att den har gått varm nu i helgen!


Nej det här med hushållsarbete är verkligen inte min grej har jag kommit fram till ännu en gång!

Av Mary - 19 april 2009 10:01

Det har ju varit mycket debatt i dagarna angående domen kring Piratbay. Det debatteras för fullt och det finns flera grenar som sträcker sig ut från olika håll. En självklar gren är ju om domen i sig är rätt, om den kan rättfärdigas då hela Internet tillhandahåller verktyg för olika lagbrott. Är det rätt att killarna som har Piratbay dömts för anstiftan till brott då? Måste man inte döma alla som tillhandahåller verktyg eller information om hur olika brott kan utföras? Den här diskussionen var dock inte den jag har i åtanke nu, den lämnar jag till andra att föra.

Mina funderingar de senaste dagarna har varit kring en annan gren av denna debatt. Jag har läst och lyssnat till olika människors argument för deras rätt att fildela. Jag ska inte låta påskina att jag är så mycket ”bättre” än alla andra, även jag har laddat hem både filmer och musik från nätet. Det jag funderar på är dock argumentationen kring rätten att göra så. Det är ganska underhållande att följa denna debatt måste jag säga och den får mig att undra om hela Sverige är helt bakom flötet.

Jag såg ett argument för fildelning att film- och musikindustrin har skinnat oss så länge nu så det är dags för oss att ge igen. Skinnat oss? Ge igen? Vad är det vi ska ge igen för? Är det för att det produceras musik och att dessa företag gör vinst på sin produktion? Har inte dessa vinstdrivande företag rätt att sätta sina egna priser precis som alla andra? Har de inte rätt att följa nationalekonomins teorier om vinstmaximering som precis alla andra vinstdrivande företag i världen?

Ett annat argument jag såg var att dessa företag tjänar så mycket pengar så de har råd med detta. Jahaa, så om man stjäl från rika företag så är det okej då? Jag känner personligen att H&M har skinnat mig i hela mitt liv och det är ju ett välmående företag så det är väl okej att jag går och plockar på mig det jag vill ha när jag vill ha det? För att inte tala om alla butiker i NK, dessa vet verkligen hur de ska ta betalt. Elektronikbranschen har massor av varor som jag vill ha, är det okej om jag går bort till OnOff och tar det? Jag skulle verkligen vilja ha en ny mobiltelefon, en till platt-TV, en ny dator och nu när jag tänker efter så vill jag ha en iPhone också. Det är väl okej att jag  går och hämtar detta va?

Vissa argumenterar för att man tar från de rika och ger till de fattiga. Jo så  kanske man kan försöka rättfärdiga sitt handlande. Jag kan dock inte påstå att detta kommer till någon fattig till gagn över huvud taget. Den befolkning i världen som faktiskt är fattig har INTE tillgång till varken datorer eller Internet. Dessa människor sliter för att få mat på bordet, medicin, vård och andra ”oviktiga” saker i samhället. Hade ni snott mat och gett till dessa människor, hade ni argumenterat för att dessa människor skulle få sjukvård och medicin, då hade jag förstått mig på den här Robin Hood-argumentet. Men hallå, kom igen nu, inte fan är du fattig? Inte fan behöver du ladda hem gratis musik eller film för att överleva för dagen?

Svenskar är ett roligt folk, vi svenskar är tämligen laglydiga, vi följer regeler som inget annat folk i världen förmodligen. I hur många andra länder uppstår det spontanköer som i princip alla följer? Tänk dig själv hur irriterad man blir på den idioten som ”tränger” sig förbi busskön. Rätt ska vara rätt och om någon gör fel visas ingen nåd. Tänk er bara debatten och de upprörda känslorna som figurerat kring Elmhagen som sålde sina pensionsbesparingar bara dagarna innan alla hans kunder fick sänkt ersättning. Det var fel och det får han betala dyrt för på alla sätt.

När det dock kommer till vissa saker så fördummar vi svenskar oss själva något enormt. Helt plötsligt är det okej att argumentera för tjuveri, när det kommer till min egen rätt att stjäla. Lite av samma fenomen återkommer på andra ställen i samhället. När det kommer till att deklarera till exempel. Vi är alla överens om att vi ska göra rätt för oss och bryta mot lagen är inte okej, men när det kommer till deklarationen är det helt okej att göra allt man kan för att komma undan så lindrigt som möjligt. Här klappar vi varnadra på ryggen för den som lyckats bäst att lura staten på pengar.

Dubbelmoralen är intressant att beskåda och de som skriker högst när toppen av näringslivet roffar åt sig är dem som skriker högst nu när det gäller ”rätten” till fildelning. Det är samma sak, vi har bara olika skalor att jämföra dem mot. Om du stjäl musik och film från nätet är du inte bättre än de som stjäl på högre nivå. Du kan alltid säga att det är så mycket mindre pengar det rör sig om för de filmer och den musiken du laddar hem. Jo, så är det ju, men fenomenet i stort är så väldigt mycket större och i och med den inställningen från så många så blir fildelningen en stor summa pengar. Dessutom stjäl du och den handlingen i sig kan knappast rättfärdigas.

Vill du fildela så kan inte jag hindra dig, vill du stjäla kan inte jag hindra dig, men kan vi inte komma överens om en sak? Kalla det för vad det är och försök inte linda in ditt handlande till att vara något det inte är. Laddar du hem filmer och musik på exempelvis Piratbay så stjäl du! Varken mer eller mindre!

Presentation

Omröstning

Vad tycker du om omröstningar som dessa på denna blogg?
 Tråkiga
 Astråkiga
 Så tråkiga att man bara dör!
 Mjaa okej lite roliga är de kanske
 Roliga
 Så roliga att jag håller på att döööö!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards