Direktlänk till inlägg 20 april 2009

Jag skriver en affärsplan

Av Mary - 20 april 2009 20:58

Jag har under en längre tid funderat lite på vad jag vill göra när det kommer till mitt arbete, min framtid i arbetslivet. Sedan i somras har jag funderat på en idé jag har haft om att start eget. Jag har ju aldrig drömt om att strata eget i sig, men jag skulle kunna tänka mig det om jag nu kom på en alldeles supersmart affärsidé.


Jag har finurlat kring en idé jag haft nu en tid och har bollat den med lite olika personer som arbetar i angränsande områden. De flesta har enbart tyckt att det är en bra idé då det egentligen inte skulle finnas speciellt många riktiga konkurrenter på marknaden. Dessutom tror både jag och dem att det faktiskt finns en efterfrågan på denna tjänst som ännu inte är mött.


Idag fick jag oväntad men välkommen vind i seglen och tog upp tankarna på allvar. Det började nog redan i fredags då min tokiga chef avslutade veckan med att vråla i vanlig ordning om de mest banala sakerna. Nej han är verkligen inte klok. När jag i morse var på väg till arbetet såg jag verkligen inte fram emot dagen då jag visste vad min chef var på för humör. På väg in i tunnelbanan var det dock någon som sträckte fram en kasse till mig. Det var ett gäng människor som i vanlig ordning delade ut goodiepåsar. Jag brukar ju i princip aldrig ta emot något men av någon anledning gjorde jag det i morse. Det visade sig vara en påse med massor av information om att starta eget. Hur man ska gå tillväga och vart man till och med kan vända sig för att få gratis råd, hjälp, till och med en egen mentor. Jag blev nyfiken och började bläddra bland materialet.


Väl på jobbet börjar min underbara chef måndagen med att vråla igen. Denna omgång är det min tur att ta emot hans skit, förra gången var det någon annans... Jag satte ned foten ännu en gång och frågade honom om det var på detta sätt han lärde ut säljchefer att cocha, entuasmera och peppa sin personal. Ni kan ju tänka er att det inte var uppskattat.


Det kändes helt plötsligt som om det var ett omen av något slag. Det kanske är så att jag ska starta eget nu? Det kanske är så att just min idé är som gjord för att satsas på? Efter att ha diskuterat frågan ännu en gång med ytterligare en person är mitt engagemang väckt! Det är underbart att känna ett engagemang igen, att verkligen tro på något och det lockar mig att starta mitt eget, att slippa idioter som min chef dessutom. Tidigare har det nog mest skrämt mig, det är ett stort steg och det är en risk jag tar, MEN jag tror faktiskt på min idé.


Så efter att jag jobbat över i vanlig ordning skyndande jag mig hem för att kunna sätta igång med min research. Jag har börjat skriva en affärsplan! Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!

 
 
Yoline

Yoline

21 april 2009 17:44

Wohoooo! Du har rätta andan, om någon fixar att starta ett framgångsrikt företag är jag övertygad om att det är du! Håller alla tummar och tår för att din inspiration håller i sig. Tokmycket kramar och pussar

http://yolineonscreen.blogspot.com

 
Aylala

Aylala

21 april 2009 20:47

Goddamn! Häftigt Maria! Mycket, mycket lycka till och pepp!

http://blogg.aftonbladet.se/16179

 
Ingen bild

Veronica

22 april 2009 00:31

Jag tror att du om någon är den som kan dra igång och slutföra ett sådant projekt. Visst, det är ju inte så "bara" - men du har ju kommit en bit på väg. Följ bara känslan och se vart du hamnar i slutet.

Och om din chef kan jag bara säga: Ska jag bita honom i båda knäna så att han får rabies? Jävla gubbe!

Kram

 
Pezster

Pezster

22 april 2009 10:23

DET låter spännande! Kör så det ryker!!!

http://aku.blogg.se

 
Ingen bild

Mary

22 april 2009 20:22

Tack tack tack alla! Ja jag ska se till att fixa värsta stora globala organisationen, det kommer att vara klart inom max ett år! ;-P

Pussar till de som känner sig träffade och kramar till resten!

 
Ingen bild

Veronica

22 april 2009 21:21

Men vad f-n, sluta slicka mig i ansiktet :P

Hoppas du har det bra!

 
Ingen bild

Mary

22 april 2009 21:41

Hehe men sorry, jag kan ju inte låta bli när du har ett sånt ansikte heller! :-P *slick slick* ;-)

Allt bra här, lite trött och orkar inte producera något inlägg trots att jag har värta ideerna! Hehe... Får återkomma när piggheten är tillbaka! :-)

Allt bra med min favorit-Virran?

 
Ingen bild

Veronica

22 april 2009 21:49

Åh, inte Vera eller Verran eller Venko eller Vånkan? ;)

Samma här. Eller jag har ingen lust snarare. Men se till att bli pigg fort så vi får nåt att läsa!

 
Ingen bild

Mary

22 april 2009 21:55

Hahaha nej nej nej nej, jag har mina egna smekisar... YOU cant CHANGE it! Tihi

Nej ibland har man ingen lust och framför allt inte på AB... inte seriöst, utelämnande på AB... det är skönt att få skriva av sig någonstans och här är ni ju bara fyra eller så som läser kontinuerligt... som jag vet om i alla fall. Jag tror att det är några fler återkommande som jag inte känner iofs...

Ska bli pigg snart, lovar! Om du lovar att skriva någonstans där du kan skriva som du vill... och om du vågar får du berätta vart du finns för mig! :-)

Kram Virran!

 
Aylala

Aylala

22 april 2009 23:14

Globalt? Då kan jag tänka mig att bli rekryterad till ett varmt ställe. Åtminstone halvårsvis. Tack. Amen.

http://blogg.aftonbladet.se/16179

 
Ingen bild

Mary

23 april 2009 10:17

Jodå, vad vill du ha? Vart vill du jobba? I will fix! :-)

 
Ingen bild

Veronica

23 april 2009 14:33

Jag hittar ju inga bra, enkla bloggar. Är den här bra?

 
Ingen bild

Mary

23 april 2009 16:19

Hmm bra och bra vet jag inte... Jag är ju mer van vid AB och denna skiljer sig en hel del. Jag har testat att blogga på Metrobloggen också förut men den var inte alls bra... Här får man ju inga läsare men AB verkar vara bäst när det kommer till läsaranatalet trots allt... Good luck! my dear

 
Ingen bild

Veronica

23 april 2009 16:36

Fast jag är inte så brydd om läsare. Men jag har spanat in en som verkar lovande :)

 
Ingen bild

Mary

23 april 2009 19:30

Hehe nej det trodde inte jag heller jag var. Ibland bryr jag mig inte alls och ibland tycker jag att det är supertråkigt. _)

Ååh berätta vilken som är bäst! :-P

 
Ingen bild

Veronica

23 april 2009 22:10

Min, såklart :P

 
Ingen bild

Mary

25 april 2009 11:32

Haha ja såklart, din efter min eller efter... eller strunt i det! Vilket ställe är bäst var ju frågan! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mary - 19 maj 2009 21:21

NU har jag registrerat mitt företag! Wiiiii!!! Det är dock inte helt säkert att jag startar det ändå, men eftersom jag vet att det kan ta en hel oändlighet innan man får sitt företag registrerat och innan företagsnamnet godkänns har jag fått rådet at...

Av Mary - 17 maj 2009 09:47

  I fredags var jag ute och åt lunch med en kund till mig. Han har köpt tidigare och kommer förmodligen att köpa igen. Vi har fått en riktigt bra kontakt redan från första stund och han är en sådan som verkligen kan prata. Han pratar till och med mer...

Av Mary - 14 maj 2009 21:59

Lena Endré är helt fantastiskt vacker och dessutom en av Sveriges bästa skådespelare. Jag bara älskar denna reklam och reklam är annars något jag inte alls brukar tycka om...   ...

Av Mary - 14 maj 2009 21:06

  Plats: Systembolaget, kassa 3, Vasagatan, Stockholm Tid: Torsdag den 14 maj 2009, 18:09   Tänk er senariot... när jag kommer fram till kassan är det kanske sex personer före mig i kön. Det finns bara en kassa öppen och den som står näst i kön för a...

Av Mary - 12 maj 2009 21:56

  att TV-kvällen är så lång. Först Uggly Betty klockan åtta, därefter Desperata... men den tittar jag mest på i brist på annat. Sen kommer Christine, visst är hon väl underbar? Sist men inte minst Brothers and sisters, en av de bästa serierna ever......

Presentation

Omröstning

Vad tycker du om omröstningar som dessa på denna blogg?
 Tråkiga
 Astråkiga
 Så tråkiga att man bara dör!
 Mjaa okej lite roliga är de kanske
 Roliga
 Så roliga att jag håller på att döööö!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards